A BVE-pályák csv fájljaiban használatos parancsok listája

Ez a dokumentum szabadon terjeszthető. Az eredetijét Tim Corbett (email: tim kukac frostphotography pont net) készítette 2003-ban, pár dolgot felhasználva Adam Paniagua-tól. Magyarra Wachtler István (IST, email: ist kukac datatrans pont hu) fordította, 2004-ben. Amennyiben hibát, vagy téves magyarázatot találsz benne, esetleg ki tudod egészíteni, kérlek írj egy e-mailt!

Route Section

Route.Comment
Amit ez után írsz be, azt fogja a BVE megjeleníteni, amikor a program elején az útvonalfile – ra kattintasz, mint magyarázó szöveg.

Route.Gauge
Ezzel tudod beálíltani a nyomtávot. Milliméterben kell megadni a parancs után.

Route.Timetable
Az ez utáni szöveget fogja megjeleníteni a BVE a menetrend címsoraként.

Route.DeveloperID xxxxxxxx
Ez az azonosító kód, amely segítségével fejlesztői módban tudod használni a BVE – t. Bővebb információt erről itt találsz: http://members.aol.com/bvehelper vagy a hivatalos BVE oldalon: http://mackoy.cool.ne.jp.

Route.Signal(x1) x2
Ezzel állíthatod be, hogy melyik jelző mellett milyen maximális sebességgel lehet elhaladni. Figyelem, minden jelzőre meg kell adni!

  • x1=Jelző típusa (1=sárga-sárga, 2=sárga, 3=zöld-sárga)
  • x2=Maximális sebesség a jelző mellett való elhaladáskor km/h – ban.

Route.Runinterval x1
Ezzel állíthatjuk be a vonatok követési távolságát. x1=Követési távolság, másodpercben.

Route.Change x1
Ezzel állíthatjuk be a jár-e a mozdony motorja induláskor (BVE4). x1=Beállítás (0=áll, 1=jár)

Train Section

Train.Folder x1
Az ezután beírt vonatot fogja használni az adott útvonalon a program.

Train.Run(x2) x3
Ezzel adhatunk index számokat minden egyes síntípusnak, hogy különböző vonatfutás hangjuk legyen.

Train.Flange(x4) x5
Ezzel adhatunk index számokat minden egyes síntípusnak, amelyiknél szeretnénk, hogy más keréksúrlódási hangja legyen.

  • x1=A vonatot tartalmazó könyvtár neve. Az alap útvonal a BVE\Train, az ebben található vonatok közül lehet választani. Csak a könyvtárnevet kell ide beírni, semmi mást.
  • x2=Sín index száma, amelyhez szeretnénk egy speciális vonatfutás hangot.
  • x3=Vonatfutás hang, amit az x2 – nél beállított síntípushoz szeretnénk lejátszatni a programmal.
  • x4=Sín index száma, amelyhez szeretnénk beállítani egy speciális súrlódás hangot.
  • x5=Súrlódás hang, amit az x4 – nél beállított síntípushoz szeretnénk lejátszatni a programmal.

Figyelem! Létezik egy sztenderd előírás, amit használni szokás ezen hangok alkalmazásakor. Ezt megtalálod itt: http://www.railsimroutes.co.uk/bvetss.

With Structure

Ezt így kell beírni a fentiek után az útvonal file – ba. Ezzel mondjuk meg a programnak, hogy innentol kezdődik az indexálása a különböző objektumoknak.

.CrackL(x1) x2
Egy kitöltésnek tudunk index számot adni (bal oldali)

.CrackR(x1) x2
Egy kitöltésnek tudunk index számot adni (jobb oldali)

  • x1=Kitöltés index száma. Ez ugyanaz legyen bal (L) és jobb(R) oldal esetén ha ugyanolyan típusú kitöltésről van szó.
  • x2=A kitöltő file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\ , így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

.FormR(x1) x2
.FormL(x1) x2
.FormCR(x1) x2
.FormCL(x1) x2
Peront tudunk indexálni vele.

.RoofR(x1) x2
.RoofL(x1) x2
.RoofCR(x1) x2
.RoofCL(x1) x2

Tetőnek tudunk index számot adni vele.

  • x1=A peron/tető index száma. Ez ugyanaz legyen azonos típusú jobb(R) és bal(L) peron, jobb és bal középperon (CR, CL), jobb és bal tető (R, L), valamint jobb és bal középtető (CR, CL) esetén!
  • x2= A peron valamint a tető file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\, így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

.DikeL(x1) x2
.DikeR(x1) x2

Töltést indexálhatunk vele.

.WallL(x1) x2
.WallR(x1) x2

Falnak adhatunk meg index számot.

  • x1=A fal/töltés index száma. Ugyanaz legyen azonos típusú jobb és bal fal/töltés esetén!
  • x2= A falhoz/töltéshez használt file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\ , így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

Texture.Background(x1) x2
.Ground(x1) x2
Háttérnek valamint talajtípusnak adhatunk index számot.

  • x1=Háttér vagy talajtípus index száma.
  • x2=A háttérhez/talajtípushoz használt file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\ , így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

.Rail(x1) x2
Síntípust indexálhatunk vele.

  • x1=A síntípus index száma
  • x2= A síntípushoz használt file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\, így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

.Freeobj(x1) x2
Tetszőleges, általunk később felhasználni kívánt objektumot indexálhatunk vele.

  • x1=Objektum index száma.
  • x2=Az objektumhoz használt file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object\ , így csak az ezutáni könyvtár és filenevet kell beírni: Könyvtárnév\xxx.b3d vagy xxx.csv

With Track

Ezt így kell beírni a fentiek után az útvonal file – ba. Ezzel mondjuk meg a programnak, hogy innentől azok a parancsok jönnek, amelyekkel letesszük a síneket, objektumokat.
0
150
1275
23300

A fentiek így leírva, mind a távolságot jelentik a BVE – ben, méterben. Utána vessző kell álljon, majd a parancsokat ponttal kell kezdenünk és vesszővel zárnunk. Nem kell sorrendben írni őket, de célszerűbb az esetleges hibák könnyebb megtalálása miatt. Tehát egy 30 km/h – s sebességkorlátozás a pálya 350. méterétől kezdődően így néz ki:

  • 350, .Limit 30 0,

.Railstart x1;x2;x3;x4,
Elindítunk vele egy újabb sínt.

  • x1=A sín index száma
  • x2=Távolság a 0 – s indexű síntől méterben (negatív szám esetén a 0 – stól balra, pozitív esetén jobbra)
  • x3=Függőleges távolság a 0 – s indexű síntől méterben (negatív esetén lefele, pozitív esetén felfele)
  • x4=A sín textúrájának index száma

.Rail x1;x2;x3;x4,
Ezzel a paraméterrel tudjuk megváltoztatni egy másik sín a 0 – s indexű síntől való távolságát. Például ha azt szeretnéd, hogy az eddig a 0 – s síntől balra 4 méterre futó sín ezután 4,5 méterre fusson.

  • x1=A sín index száma
  • x2=Távolság a 0 – s indexű síntől méterben (negatív szám esetén a 0 – stól balra, pozitív esetén jobbra)
  • x3=Függőleges távolság a 0 – s indexű síntől méterben (negatív esetén lefele, pozitív esetén felfele)
  • x4=A sín textúrájának index száma

.Railtype x1;x2,
Kicseréli a sín textúráját, formáját egy előre beállítottra. Például íveknél, vagy ha más az alépítmény onnantól a pályán (mondjuk fa talpfák helyett beton…)

  • x1=A sín index száma (amit meg kívánsz változtatni)
  • x2=Textúra, forma index száma (amire meg kívánod változtatni)

.Railend x1,
Sín megszüntetésére szolgál. Például, ha azt szeretnéd, hogy az eddig kétvágányú pályádból egyvágányú legyen.

  • x1=Annak a sínnek az index száma, amit meg kívánunk szüntetni ebben a pontban.

.Signal x1;x2;x3;x4;x5,
Jelző lehelyezése a pályára

  • x1 = A jelzésképekhez tartozó számozás. Ez az alábbiak közül lehet valamelyik:
    • 0 = 2 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/vörös
    • 1 = 4 fényű jelző. Jelzéskép lehet: sárga – zöld/sárga/vörös
    • 2 = 2 fényű jelző. Jelzéskép lehet: sárga/vörös
    • 3 = 3 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga/vörös
    • 4 = 4 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga – zöld/sárga/vörös
    • 5 = 5 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga – zöld/sárga/sárga – sárga/vörös
  • x2 = A jelző neve. Ezt mutatja jobb oldalon a jelző alatt a program. Általam a kij, bej, terkoz van ideírva, az állomás számának megfelelő számmal együtt. Ide szabadon beírható bármi.
  • x3 = a jelző helye méterben a sín tengelyétől balra (negatív érték esetén) vagy jobbra (pozitív érték esetén)
  • x4 = a jelző helye méterben a síntől számítva felfelé. Megjegyzés: ha x = 0 és y = – 1 a jelző rejtett, nem látszik, ha x különbözik 0 – tól és y = – 1 a jelző egy oszlopra kerül
  • x5 = a jelző típusa (1= distance, 2=home, 3=starting)

.Relay x1;x2,
Sets a relay signal.

  • x1=Distance to the right or left of track ( – for left, + for right)
  • x2=Height above or below the track. If this is set to – 1, an automatically generated post will hold up the relay. If X is 0 and Y is – 1, the relay and the next signal will be hidden.

.Pitch x1,
A pálya lejtését, emelkedését tudod vele megadni

  • x1=A pálya lejtése/emelkedése ezrelékben. Pozitív érték esetén emelkedés, negatív esetén lejtés. Amint ismét sík a terep, ott a .Pitch 0, parancsot kell használni.

.Height x1,
A pálya magasságát állíthatod be a földhöz (azaz a beállított ground – hoz) képest

  • x1=A 0 – s indexű pálya magassága méterben

.Wall x1;x2;x3,
Falat helyezhetsz el a pálya mellett. A fal egészen addig folytatódik, míg le nem zárod a megfelelő paranccsal.

  • x1=Azon sín index száma, amely mellé a falat helyezni kívánod
  • x2=Ezzel állíthatod be, hogy a sín melyik oldalára szeretnéd tenni a falat ( – 1 esetén a sín bal oldalához, 1 esetén a jobb oldalra, 0 esetén mindkét oldalra)
  • x3=A fal (Wall)index száma

.Wallend x1,
Lezár egy falat, ami véget ér ennél a pontnál.

  • x1=Azon sín index száma, amelyikhez tartozó falat szeretnéd lezárni.

.Dike x1;x2;x3,
Töltést helyezhetünk le vele. Addig folytatódik, amíg le nem zárjuk.

  • x1=Sín index száma, amely mellett lesz a töltés
  • x2= Ezzel állíthatod be, hogy a sín melyik oldalára szeretnéd tenni a töltést. ( – 1 esetén a sín bal oldalához, 1 esetén a jobb oldalra, 0 esetén mindkét oldalra)
  • x3=Töltés (Dike) index száma

.Dikeend x1,
Lezár egy töltést..

  • x1=Azon sín index száma, amelyikhez tartozó töltést szeretnéd lezárni.

.Freeobj x1;x2;x3;x4;x5,
Egy előre beállított objektumot tehetsz a pályára.

  • x1=Azon sín index száma amelyikhez viszonyítva szeretnéd letenni az objektumot
  • x2=Az objektum index száma
  • x3=Távolság az x1 – nél megadott síntől (negatív esetén balra, pozitív esetén jobbra)
  • x4=Távolság az x1 – nél megadott síntől (negatív esetén lefele, pozitív esetén felfele)
  • x5=Az objektum elforgatásának mértéke fokokban ( – 360 és 360 között)

.Curve x1;x2,
Ívet tudsz ezzel a paranccsal elhelyezni a pálya vonalába. Amint az ívnek vége van, egy .Curve 0 0, paranccsal le kell zárni, onnantól egyenes vonalvezetésű a pálya.

  • x1=Az ív sugara méterben (negatív esetén bal ív, pozitív esetén jobb ív, 0 esetén egyenes)
  • x2=Az ív túlemelésének mértéke miliméterben. Mindig az ívhez képesti belső sínszál lesz alacsonyabban.

.Sta x1;x2;x3;x4;x5;x6;x7;x8;x9;x10;x11,
Állomás elhelyezésére szolgál.

  • x1=Az állomás neve
  • x2=Érkezési idő ÓÓ.PPMM formátumban (Azaz 17 óra 5 perc huszonkét másodpercet a következőképpen kell beírnod: 17.0522 Ne felejtsd el a pontot!)
  • x3=Indulási idő ÓÓ.PPMM formátumban.
  • x4=Áthaladási jelző. 1 esetén figyelmezteti a vezetőt, hogy áthaladt egy olyan állomáson, ahol meg kellett volna állnia, 0 esetén kikapcsolja ezt a figyelmeztetést. Üresen is hagyható.
  • x5=Beállítja a sín melyik oldalán van a peron ( – 1 esetén bal oldalt, 1 esetén jobb oldalt.)
  • x6=Jelzőt állít be az állomásra vonatkozóan. 0 esetén mindig zöldet mutat a jelző, 1 esetén vöröset mutat addig amíg a vonat meg nem közelíti, vagy az indulási az idő több mint 23 másodperc. Figyelem! Használatához szükséges, hogy az állomáson egy megfelelő .Signal paranccsal jelző is legyen telepítve!
  • x7=Biztonsági rendszer aktiválására használható vagy üresen is hagyható. 0 esetén ATS – t aktivál, 1 esetén ATC – t.
  • x8=Itt kell megadnunk milyen hangfile – t játsszon le a program, miután megérkeztünk egy állomásra és az ajtók kinyíltak. Formátuma: Könyvtár\xxx.wav Az alap könyvtár a BVE\Railway\Sound
  • x9=Minimális állomáson tartózkodási idő másodpercben. Ez akkor játszik szerepet főleg, ha késünk a vonattal. Ennyi idő mindenképpen eltelik az állomáson az utasok cseréjekor.
  • x10=Ezzel állíthatjuk be, hogy mennyien vannak az utasok az állomásról való induláskor a vonaton. 0 esetén üres a vonat, 250 esetén tele van. 0 és 100 között a legjobb, mert a zsúfoltabb vonat (150 – nél nagyobb érték esetén) azt jelenti, hogy az utasok sokkal elégedetlenebbek, ami megnehezíti a jó vezetést.
  • x11=Az itt beállított .wav file – t játssza le a program, mielott csukódnának az ajtók. Beállítása mint az x8 – nál.

.Stop x1,
Ezzel tudjuk beállítani, hogy hol legyen a megállási pont az egyes állomásokon.

  • x1=Beállíthatjuk, hogy a megállás helye jelző tábla merre helyezkedjen el a síntől ( – 1 esetén balra, 1 esetén jobbra, 0 esetén nincs ilyen tábla, magunk rakhatunk le .FreeObject paranccsal.)

.Adhesion x1,
A csúszás mértékét állíthatjuk be vele, a kerekek kipörgését a síneken.

  • x1=A kipörgés mértéke. 150 az alap érték jó idő esetén, 100 meg rossz ido esetén.

.Back x1,
A hátteret változtathatjuk meg vele.

  • x1=A háttér (Background) index száma.

.Limit x1;x2;x3,
Sebességkorlátozást állíthatjuk be vele

  • x1=A sebességkorlátozás mértéke kilométer per órában.
  • x2=Beállíthatjuk, hogy a BVE – ben alapban szereplő sebességkorlátozó táblát hány méterre rakja le a síntől. Ha saját táblát szeretnénk, akkor ez az érték 0 (és a .FreeObject paranccsal tudunk saját táblát berakni), egyébként negatív érték esetén balra teszi a síntől a táblát, pozitív érték esetén jobbra.
  • x3=Beállítható vele, hogy a sebességkorlátozás csak az íves pályarészre vonatkozzon. Jobb ívnél az x3 értéke legyen 1, bal ívnél -1, ha meg nem csak az ívre, akkor 0. Üresen is hagyható.

.Announce x1,
Lejátszik egy hang filet.

  • x1=A hang file elérési útvonala és neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Sound\ , így ide az ezen belüli Könyvtár\xxx.wav -ot kell beírni.

.Marker x1;x2,
Megjelenít egy képet/jelzést a jobb oldalon található részben (ha be van zárva a menetrend, annak a helyén).

  • x1=A megjelenítendo file neve. Az alap könyvtár a BVE\Railway\Object , így ide az ezen belüli Könyvtár\xxx.gif vagy xxx.bmp -t kell írni. A file 64x64x8 felbontású lehet!
  • x2=Méterben adhatjuk meg, hogy mennyivel előre mutassa a jelzést. Pl ha 50 – et írunk ide, akkor 50 méterrel a beállítás helye előtt kezdi el mutatni a képet/jelzést.

.Doppler x1;x2;x3,
Egy doppler effektust csalhatunk elő vele egy hang fileból. Például egy szerelvény hangját, ami mellett elmegyünk.

  • x1=A lejátszandó hangfile neve. Az alapkönyvtár a BVE\Railway\Sound , így ide az ezen belüli Könyvtár\xxx.wav -ot kell beírnunk.
  • x2=A síntől való távolság horizontálisan méterben.
  • x3=Távolság a síntől lefele vagy felfele, méterben.

.Ground x1,
A talajtípust tudjuk kicserélni vele.

  • x1=A talajtípus (Ground) index száma.

.Form x1;x2;x3;x4,
Peront tudunk elhelyezni vele.

  • x1=Azon sín index száma, ami mellé tesszük a peront.
  • x2=Ezzel állítjuk be, hogy a sín melyik oldalán van a peron (R esetén a jobb oldalon, L esetén a bal oldalon)
  • x3=A peron tetejének (Roof) index száma.
  • x4=A peron (Form) index száma.

.Accuracy x1,
A pálya állapotát állíthatjuk be vele.

  • x1=1 esetén igen jól karbantartott pályáról van szó, 4 esetén elhanyagolt pályáról. A szokásos érték a 2. A vonat mozgása függ a beállítástól.

.Crack x1;x2;x3,
Kitölti két sín között a területet egy előre beállított textúrával vagy objektummal.

  • x1=Az egyik sín index száma.
  • x2=A másik sín index száma.
  • x3=A kitöltés (Crack) index száma.

.Pole x1;x2;x3;x4;x5,
Felsővezetéktartó oszlopokat tudunk vele beállítani.

  • x1=A sín index száma
  • x2=Azon sínek száma mínusz egy, ahánynak szeretnénk ha lenne felsővezetéke. Pl két sín esetén ide 1 – et kell írni.
  • x3=Az oszlopok helye ( – 1 balra, 1 jobbra)
  • x4=Az oszlopok egymást követő távolsága. Ha 25 – öt írunk ide, akkor minden 25 méternél lesz oszlop, például 500, 525, 550 méternél. Ha 50 – et, akkor 150, 200, 250 méternél.

.Poleend x1,
Végetérnek az oszlopok a megadott sínre vonatkozóan.

  • x1=A sín index száma

.Pretrain x1,
Beállíthatjuk, hogy mikor hagyta el az előző vonat az állomást. Ez a parancs használható többször is egy pályán belül.

  • x1=Az idő, amikor elment a vonat. Formátuma: ÓÓ.PPMM

.Tr x1;x2,
Sets a transponder on the track.

  • x1=Transponder type. (0:ATS – SN type warning, 1:ATS – SN type force to stop, 2:false start prevention, 3:ATS – P type refresh limit pattern, 4:ATS – P type force to stop)
  • x2=Number of blocks the transponder covers. (??)

.Pattern x1;x2,
Sets the speed limit pattern for ATS – P.

  • x1=Type of pattern. (0:Curve or other temporary speed restriction, 1:Permanent speed restriction)
  • x2=Speed limit.

Hozzászólások lezárva.