BVE train.dat útmutató – a járművek menettulajdonságainak átírása

Jelen írással a járműépítők kedvében szeretnék járni, így alant olvashatjátok, miből áll össze a train.dat nevű, a járművek menettulajdonságaira, irányítására komoly befolyással lévő file. Javaslom, hogy nyissátok meg valamelyik villamosotok vagy mozdonyotok ilyen nevű állományát (megtalálható a BVE\Train\Jármű neve könyvtárakban), és az alapján szemlélgessétek melyik érték micsoda lehet és mi a jelentése. Lent egy példán keresztül mutatom be mindezt, ahol a # karakterrel kezdődő részt fixen be kell írni a train.dat-ba, az utána következő számok változtathatók.

#ACCELERATION

0.6,0.5,16,24,1 (1. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (2. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (3. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (4. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (5. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (6. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (7. előre fokozatra vonatkozó értékek)
0,0,0,0,1 (8. előre fokozatra vonatkozó értékek)

0.6, = Gyorsulási érték (km/h/s) a sorban harmadik számként megadott sebességig
0.5, = Gyorsulási érték (km/h/s) a sorban harmadik számként megadott sebesség elérése után
16, = Azon sebesség, ahol már a második gyorsulási érték lép életbe (km/h) ennél a fokozatnál, sík terepen futó pályánál
24, = Maximálisan elérhető sebesség (km/h) ennél a fokozatnál, sík terepen futó pályánál
1, = Arány, mely a gyorsítás erejének az eltűnését mutatja (1-nél a leghosszabb, 4-nél a legrövidebb)

Mit is láthatunk ebből?
Járművünk 0,6 km/h/s-mal gyorsul fel 16 km/h-s sebességre, majd onnan 0,5 km/h/s-mal gyorsul tovább maximum 24 km/h-s sebességig.

#PERFORMANCE

4
0.35

Itt az első érték (azaz a 4) a maximális lassulást mutatja km/h/s-ban.

A második érték (azaz a 0.35) pedig egy súrlódási értéket mutat. 0.1-nél nagyon csekély a súrlódás, míg 0.9-nél nagyon nagy.

#DELAY

0.4
0.4
0.8
0.4
1.2
0.4

Azaz:
Első sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a parancsteljesítéssel, ha menetbe teszed a járművet. Azaz eltelik 0.4 másodperc mire reagál a jármű.
Második sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a parancsteljesítéssel ha kiveszed menetből a járművet.
Harmadik sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a villamos fékezési parancs kiadása és a fékezés tényleges elkezdése között.
Negyedik sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a fékezés megszüntetésére vonatkozó parancs kiadása és teljesítése között.
Ötödik sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a légfékezési parancs kiadása és a fékezés tényleges elkezdése között.
Hatodik sor = Azon másodpercek száma, amennyit a BVE vár a vészfékezési parancs kiadása és a fékezés tényleges elkezdése között.

#MOVE

120
120
3000
3000
300
300

Azaz:
Első sor = a jármű kilengését mutatja gyorsításnál
Második sor = a jármű kilengését mutatja amikor csak gurul a szerelvény és nem gyorsít
Harmadik sor = a jármű kilengését mutatja a villamosfékkel való fékezésnél
Negyedik sor = a jármű kilengését mutatja a villamosfék kiengedésenél
Ötödik sor = a jármű kilengését mutatja az üzemi légfékes fékezésnél
Hatodik sor = a jármű kilengését mutatja a vészfékezésnél

#BRAKE

0
1
10

Első sor = a fék típusa
– 0 = elektromos légfék(?)
– 1 = elektromosan vezérelt légfék
– 2 = légfék (Ha valaki tud rájuk jobb kifejezést, kérem szóljon! Electro Pneumatic Brakes, Electronically Controlled Pneumatic Brakes, Straight Air Brake)
Második sor = regeneratív/rögzítő fék típusát mutatja -> 0 = kikapcsolva, 1 = rögzítőfék, villamosféket használ a harmadik sorba írt sebesség eléréséig, aztán automatikusan átvált légfékre, 2 = regeneratív, villamos- és légféket használ a harmadik sorba írt sebesség eléréséig, majd ezt elérve már csak légfékkel fékez.

Brake type (see below).
Harmadik sor = a villamosfék ellenőrző sebességértéke (km/h), az előző sorban megadott féktípusok közötti váltáshoz szükséges a megléte

#PRESSURE

400
400
686
784

Első sor = Maximális nyomás üzemi fékezés esetén (kPa)
Második sor = Maximális nyomás vészfékezés esetén (kPa)
Harmadik sor = Minimális üzemi nyomás (kPa), a BVE itt játsza le a kompresszor hangját
Negyedik sor = Maximális üzemi nyomás (kPa), a BVE itt hagyja abba a kompresszor hangjának lejátszását

#HANDLE

0
8
6
3

Első sor = a jármű irányításának típusa. Lehetséges értékei: 0 = kétkaros, 1= egykaros
Második sor = a menetfokozatok száma
Harmadik sor = a fékfokozatok száma
Negyedik sor = a leírás sem biztos benne, így én sem tudom.

#COCKPIT

-730
2700
-1000

Első sor = a vezetőpozíció mm-ben a vágánytengelytől mérve. Negatív érték esetén balra, pozitív érték esetén jobbra.
Második sor = a vezetőpozíció magassága mm-ben a talajtól számítva felfelé
Harmadik sor = a vezetőpozíció távolsága mm-ben a jármű elejéhez képest

#CAR

35
1
30
1
20

Első sor = a motorkocsi/mozdony tömege tonnában
Második sor = a motorkocsik száma
Harmadik sor = a nem motorizált egységek, azaz a kocsik tömege egyenként
Negyedik sor = megmutatja, hogy az elöl lévő kocsi motorizált (1-es érték) vagy nem motorizált (0-s érték)
Ötödik sor = a szerelvényben lévő egységek átlagos hossza méterben (beleértve a motorkocsit/mozdonyt és az egyéb kocsikat is)

#DEVICE

0
0
0
0
0
0
0
0

Első sor = Aktiválja az ATS-P-t
Második sor = Aktiválja az ATC-t (1-es értéknél manuális váltási mód, 2-es értéknél automata)
Harmadik sor = Aktiválja az éberségi berendezést
Negyedik sor = Aktiválja a fékerő tartását
Ötödik sor = Aktiválja a sebesség tartását
Hatodik sor = Tömegtől függő fékezés beállítását teszi lehetővé, sajnos passzolom, hogy hogyan, 1-es, 2-es, 3-as értéket vehet fel
Hetedik sor = Az előző sorban lévő fékezés beállításhoz szükséges tömeg értékét lehet itt megadni tonnában
Nyolcadik sor = Kipörgésgátló berendezés aktiválása (1-es és 2-es értéket vehet fel, értelmezése ezeknek nem ismert)

#MOTOR_P1

0,100,127
0,100,…

Itt állítható be, hogy melyik hangfile-t játsza le, ha a menetirányváltó menetbe vagy hátramenetbe van téve és menetet adsz neki. Az első szám mutatja a .wav file számát, a második szám a hangfile hosszát, a harmadik pedig a hangerejét

#MOTOR_P2

0,100,127
0,100,…

Itt állítható be, hogy melyik hangfile-t játsza le, ha a menetirányváltó menetbe vagy hátramenetbe van téve és menetet adsz neki. Az első szám mutatja a .wav file számát, a második szám a hangfile hosszát, a harmadik pedig a hangerejét

#MOTOR_B1

0,100,127
0,100,…

Itt állítható be, hogy melyik hangfile-t játsza le, ha a menetirányváltó menetbe vagy hátramenetbe van téve és fékezel. Az első szám mutatja a .wav file számát, a második szám a hangfile hosszát, a harmadik pedig a hangerejét

#MOTOR_B2

0,100,127
0,100,…

Itt állítható be, hogy melyik hangfile-t játsza le, ha a menetirányváltó menetbe vagy hátramenetbe van téve és fékezel. Az első szám mutatja a .wav file számát, a második szám a hangfile hosszát, a harmadik pedig a hangerejét.

Hozzászólások lezárva.