Működő jelzők készítése BVE pályákhoz

1. A jelzők működéséhez szükséges adatok

Az alábbiakat a pálya elejére kell beírnunk, a többi hasonló parancshoz!

Route.RunInterval (másodperc)

A másodperchez azt kell beírnunk, mennyivel előttünk ment el az előző (továbbiakban: fantom) vonat.

Példa:

Route.RunInterval (30)

Ez azt mutatja, hogy az előző vonat előttünk a menetrend szerint 30 másodperccel közlekedik a program által kiszámolt (és a menetrenden alapuló) tempóban.

Route.Signal(szín) sebesség

Meghatározhatjuk ezzel a paranccsal, hogy az egyes jelzésképek mellett mekkora sebességgel lehet elhaladni. Célszerű mindhármat megadni!

Route.signal(1) ez a sárga-sárga sebessége
Route.signal(2) ez a sárga sebessége
Route.signal(3) ez a zöld-sárga sebességesebesség = maximális sebesség km/h-ban

Példa:

Route.Signal (1) 40
Route.Signal (2) 120
Route.Signal (3) 120

Ezzel megmondtuk a programnak, hogy sárga-sárga jelző mellett 40 km/h-val lehet elhaladni, sárga jelző mellett 120 km/h-val, zöld-sárga jelző mellett pedig 120 km/h-val. A sárga és a zöld-sárga jelzés nálunk nem jelent korlátozást a sebességben. A vörös jelző sebessége automatikusan 0, a zöld jelzőé pedig a pályára engedélyezett maximális sebesség (ugyanerre célszerű a sárgát és a zöld-sárgát is beállítani magyar vasúti pályáknál). A vörös és a zöld jelzés adatait az előbbiek miatt nem tudjuk és nem is kell kézzel beállítani.

Track részbe írandó, azaz már a pálya méter adataihoz:

.Signal szám; leírás; x távolság; y távolság; típus,

Ezzel a paranccsal helyezünk el egy jelzőt a pályán.

szám = A jelzésképekhez tartozó számozás. Ez az alábbiak közül lehet valamelyik:

0 = 2 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/vörös
1 = 4 fényű jelző. Jelzéskép lehet: sárga-zöld/sárga/vörös
2 = 2 fényű jelző. Jelzéskép lehet: sárga/vörös
3 = 3 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga/vörös
4 = 4 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga-zöld/sárga/vörös
5 = 5 fényű jelző. Jelzéskép lehet: zöld/sárga-zöld/sárga/sárga-sárga/vörös

leírás = A jelző neve. Ezt mutatja jobb oldalon a jelző alatt a program. Általam
a kij, bej, terkoz van ideírva, az állomás számának megfelelő számmal együtt.
Ide szabadon beírható bármi.

X távolság = a jelző helye méterben a sín tengelyétől balra (negatív érték esetén) vagy jobbra (pozitív érték esetén)

Y távolság = a jelző helye méterben a síntől számítva felfelé. Megjegyzés: ha x = 0 és y = -1 a jelző rejtett, nem látszikha x különbözik 0-tól és y = -1 a jelző egy oszlopra kerül

típus = a jelző típusa (1= distance, 2=home, 3=starting).

Na ezeket fogalmam sincs, hogy melyik melyik magyarul. Ha van valakinek tippje, az kérem szóljon!

Példa jelző lerakására:

1525,
.Signal 2; bej1; -1.1; 2.5; 0,

Azaz a pálya 1525. méteréhez berak a program egy két fényű jelzőt, aminek a lehetséges mutatott jelzésképei sárga vagy vörös. A jelző neve bej1 lesz, a síntől balra helyezkedik el 1,1 méterre és 2,5 méter magasan.

.Sta állomásnév; érkezési_idő; indulási_idő; áthaladás_jelző; peron_oldal; állomási_jelző; stb…

Ezzel a paranccsal teszünk le egy állomást, és a hatodik paraméterrel lehetőségünk van beállítani az állomás kijárati jelzőjét. Most csak a 6. paraméterrel foglalkozunk, lévén jelzőket vizsgálunk:

állomási_jelző = aktiválja vagy inaktiválja az állomáshoz közeli jelzőt.

0 = a jelző mindig zöldet mutat
1 = a jelző vöröset mutat, majd ha a vonat megállt az állomáson, vagy 23 másodperc van hátra az indulásig, átvált zöldre.

Példa:


1625,
.Sta Deák tér; 10:0000; 10:0020; 0; 1; 1; …

1650,
.Stop 0,
.Signal 0; kij1; -1.1; 2.5; 0,

Ezzel azt csináltuk, hogy a Deák téri állomást letettük 1625 méterhez, beállítva, hogy a közelében lévő jelzőt (amit aztán 1650 méternél rakunk le) vörösre állítsa, egészen addig, amíg a vonat meg nem áll a Stop helynél, vagy 23 mp-nél több idő van az indulásig. Ne felejtsük el, hogy nem elég beállítani a .Sta parancsnál 1-esre a 6. paramétert, utána a .Stop parancs közelébe egy jelzőt is le kell raknunk ahhoz, hogy működjön a dolog!

2. Jelzők aktiválása

A lerakott jelzők helyes működése az úgynevezett fantom vonat megfelelő beállításától függ. Ez egy virtuális vonat, ami képzeletben a te vonatod előtt közlekedik.

Ha a Route.Runinterval paraméterét egy 0-nál nagyobb számban határozod meg, akkor az összes jelző a pályán vörösre vált az alap zöld helyett, és nem lehet őket meghaladni vonattal. Ezen kívül a következő jelző képe megjelenik a képernyő jobb oldalán 500 méterrel a jelző előtt, a jelző nevével együtt.

A fantom vonat ezután fogja átállítani a jelzőket a vonalon. A fantom vonat 5 méterrel előrébb indul, mint ahova lerakod a .Sta paranccsal az állomásokat. Az indulási ideje pedig annyi másodperccel előbb lesz a te menetrendednél, mint amit beállítottál a Route.Runinterval paranccsal.

A fantom vonat sebességét a program számolja ki egyrészt a két állomás közötti távolságot figyelembe véve, másrészt pedig az utazási időt figyelembe véve a menetrended alapján, de a sebessége a fantom vonatnak soha nem lesz nagyobb 100 km/h-nál!

Rövid utazási idő két állomás között megnöveli a fantom vonat sebességét. Arra figyelj, hogy a fantom vonat sebessége rögzített, így nem függ például a sebességkorlátozástól!

Csak ha a fantom vonat elhalad a második, a pályára letett jelző mellett (elhagyja az első és a második jelző közötti térközt), akkor fog az első jelző átváltani olyan jelzésképre (zöld, sárga, …), ami megengedi a te vonatodnak az elindulást, illetve a jelző melletti elhaladást.

Ha az első jelzőnek 2-nél több lámpája van (ilyen például az 1, 3, 4, 5 számú jelző), akkor ha a fantom vonat elhalad a második jelző mellett, az első jelzőn a sárga fog megjelenni, amely mellett csökkentett sebességgel haladhatsz el. Természetesen ha a sárga fényű jelzőnek is a maximum sebességet adtad, akkor ennyivel haladhatsz el mellette. Arra figyelj, hogy a 2-es számú jelző csak sárga vagy vörös fényt adhat, így soha nem lesz zöld! Így ez mellett csak csökkentett sebességgel tudsz elhaladni (persze csak ha ezt beállítottad az elején a Route.Signal paranccsal.

A fantom vonat mindig megvárja a következő állomáson a te vonatodat, méghozzá úgy, hogy az állomás után 5 méterrel megáll. Így te be tudsz futni az állomásra. A fantom vonat akkor indul el az állomásról, amikor eljön az ideje, azaz a te indulási időd előtt annyi másodperccel, mint amit a Train.Runinterval paranccsal megadtál. Ez így megy végig az egész vonalon.

3. Néhány javaslat

A működő jelzők elhelyezése a pályán az előtted haladó fantom vonattól függ, annak sebességén alapul, tehát úgy helyezd el a jelzőket, hogy még azelőtt zöldre váltson a következő, mielőtt odaérnél. Senki nem szeret úgy vezetni, hogy az egész út folyamán az összes jelzőre ráfékez.

Ha el szeretnéd kerülni, hogy túl sok jelző legyen a pályán, viszont normális követési távolságot szeretnél, akkor tegyél a pályába pár rejtett jelzőt. Ha elhalad egy mellett a fantom vonat, te már indulhatsz is, és így nem lesz zavaró, hogy 50 méterenként mondjuk jelző van a pálya mellett.

Hozzászólások lezárva.