Amint bizonyára észrevettétek, az elmúlt fél évben meglehetősen változatlan volt a BVE Klub oldala – a szabadidő néha van, néha nincs. Így érdemes visszanézni az eltelt hónapokra, mert sok minden történt közben. Elsőként az OpenBVE fejlődését vesszük górcső alá.
OpenBVE
Azt talán már mindenki tudja, hogy Chris Lees vette át a program fejlesztését, aki nagyon pozitív szemlélettel áll ehhez a feladathoz. És a legfontosabb: végre, hosszú időn át zajló munka után stabillá vált az OpenBVE 1.5-ös ága, így lekerült a polcról az 1.4-es széria. Az 1.5-ös ág kiemelkedő fejlesztéseket hozott, vegyük sorra őket.
Telepítés
Az elmúlt kilenc év egyik legmacerásabb dolga maga az OpenBVE telepítése volt. Útmutatót írtunk, wiki oldalakat gyártottunk hozzá, mégis tele voltak a fórumok ezzel kapcsolatos kérdésekkel. Nem is csoda: tényleg nem volt egyszerű. Nos, ez drasztikusan változott a stabil 1.5-tel: egyszerűen csak lefuttatjuk a telepítőprogramot és kész, máris játszhatunk. A breath of fresh air, isn’t it? – mondaná a viking, már ha tud angolul.
Így aztán oldalunk tetején az OpenBVE gombra kattintva a program rövid ismertetője után át is irányítjuk az embereket a projekt hivatalos honlapjára, és egyúttal eltávolítottuk onnan a bonyolult telepítésről szóló wikioldalakra mutató hivatkozást.
Aki Linuxon játszik, szintén jól járt – főleg az Ubuntu, Debian és ezek leszármazottainak kedvelői – Chris egy .deb csomagba csomagolva külön elérhetővé tette a programot erre a platformra is. A telepítés ott is pofonegyszerű.
Vájtfülűeknek jól jöhet a napi OpenBVE buildek tárhelye, itt a fejlesztői ágból kikerülő, legfrissebb verzió található meg, természetesen telepítőprogram nélkül.
Pályák, vonatok telepítése
A fórumok, Facebook csoportok másik kedvenc témája, ami az évek során körülbelül hatvanezerszer került elő a kiegészítők – pályák, vonatok – telepítése. Az OpenBVE-be bekerült egy csomagkezelő rendszer, ami az ennek megfelelően csomagolt pályákat, vonatokat pár kattintással telepíti. Így elkerülhető a kézi másolgatás és talán kevesebb buktatóval kell szembenézni. Hangsúlyozom: a honlapunkon levő összes pálya csomagkezelővel telepíthető! A vonatok sajnos még nem (szabadidő, szabadidő…). Erről egyébként útmutatók állnak rendelkezésre a felhasználók és a fejlesztők számára is.
Fontos, hogy a csomagokat a fejlesztők weboldaláról le kell töltenünk és ha már a gépünkön van, akkor tudjuk a csomagkezelővel betallózni.
Azt, hogy a csomagkezelő hova telepítse a gépünkön a csomagokat, mi magunk szabhatjuk meg, méghozzá a Beállítások lap új, második oldalán. Alapértelmezésben a C:/Users/Felhasználónév/AppData/Roaming/openBVE a telepítés helye Windowson.
Új funkciók
Rengeteg új funkció jelent meg az OpenBVE 1.5-ös szériában, ezekről már írtunk korábban, de nagy vonalakban nézzük át őket.
Animált forgóvázak
Legelőször találkoztunk az animált forgóvázak lehetőségével. Korábban a forgóvázak nem forogtak a királycsapszeg körül, hanem mint a kocsik, mozdonyok más részei, egyszerűen csak mozogtak a vonattal. Ez változott, most már ténylegesen ívnek megfelelő forgóvázakat lehet készíteni.
Nappal-éjszaka, megvilágítás
Fejlődött a megvilágítás, a nappal és éjszaka, illetve ezek átmenetének a lehetősége. Ilyesmire korábban nem volt mód, most viszont a fejlesztők maguk határozhatják meg, hogy mennyire van világos vagy sötét a pályákon. Ez feldobhatja a hosszú pályákat: induljunk el sötétben hajnalban a Déliből és érjünk Siófokra már nappali fényben!
[Hamis] szembejövő vonatok
Mindig hiányoltuk a szembejövő AI vonatokat a programból – nos, ezeket még most is hiányoljuk, de látványban már meg lehet valósítani őket. A hamis AI vonatok már tudják követni a pálya ívét, tudnak szembejönni velünk, hangot is rendelhetünk hozzájuk. Pályaépítők: tessék ezt most már kihasználni!
Az ördög a részletekben rejlik
És van még sok apróság: játék közben tetszőlegesen átméretezhetjük az OpenBVE ablakát, egérrel kattinthatók a játék közbeni menü elemei, OpenTK-t használ a program a korábbi megoldások helyett, frissültek a fordítások, bővült a beállítások lap egy újabb oldallal, javult a joystickok kezelése, sok hiba került javításra, frissült a RouteViewer és az ObjectViewer is – és még folytathatnánk.
Mindenesetre gratulálunk Chrisnek ehhez a nagyszerű munkához és csak így tovább!