Itt van az év vége, de még mielőtt pezsgőt bontanánk ideje áttekinteni, mi is történt 2013-ban a BVE világában. Talán kicsit visszafogottabbnak tűnt ez az év a korábbiaknál, de ugyanakkor az is látható, hogy egyre magasabb minőségű munkák kerülnek ki a fejlesztők keze alól. Számos szép pályát, mozdonyt, villamost tártak elénk a BVE-s műhelyek gazdái idén is és ami még ennél is fontosabb: megjelent néhány új, tehetséges fejlesztő.
Január: új wiki, frissült leírás
Az Uwe Post nevével fémjelzett bve-routes.com oldal nagyon régóta meghatározó információforrás a BVE világában, a lap azonban már kétszer is leállt, egyszer a BVE 4.2 fejlesztésének megakadását követően, majd újra 2012-ben, amikor az OpenBVE fejlesztésében történt – hadd mondjam így – fekvemaradás. Uwe azóta sem indította újra a wikit, így 2013 januárjában én álltam neki egy hasonló oldal létrehozásának egy ingyenes wiki szolgáltató tárhelyén, ez lett a BVE Wiki. Én magam elsősorban a magyar oldalakat töltöttem fel tartalommal, hiszen 2012 során már sokszor beszéltünk a zárt fórumban egy pályagyűjtemény létrehozásáról, azóta ha lassan is, de folyamatosan bővül az adatbázis. Sőt, ezúttal is biztatok mindenkit: tegyétek fel az általatok ismert, a wikiben még meg nem található pályák adatait.
IST klasszikus Pályaépítés nagyon kezdőknek című útmutatójából jelent meg januárban a második kiadás, ennek a fő célja a régi, BVE-s kódolás OpenBVE-sre cserélése volt, a leírás megújítását Gothpaladinus végezte.
Február: Alstom metró, MXA frissítés és négy külföldi pálya
Februárban adott ki egy frissítést az M2-n közlekedő Alstom szerelvényekhez SD. EJC., mivel korábban megjelenítési hibák voltak néhány felhasználónál. Bzmot332 pedig a korábban kiadott MXA szerelvényét javította.
Februárban jelent meg a jól ismert remek olasz pálya, a Genova Brignole – Reccio második kiadása fas és Eugenio Rago gondozásában, sőt, érkezett hozzá ETR 480 és ETR 485-ös motorvonat is. Ez a pálya méltán népszerű; igen aprólékosan épített, színes, látványos tájon vezethetünk.
Chris Lees sem tétlenkedett idén, három változatot is kiadott a Plymouth Route nevű pályájából az év során. Chris átdolgozta a pálya első szakaszán a növényzetet és a vágányokat, így ez a vonal is egyre szebbé válik, engem a szépen megépített dimbes-dombos vidék fogott meg benne.
Ha már Nagy-Britanniában járunk, említést érdemel, hogy februárban készült el az első walesi pálya OpenBVE-hez, Graymac építette és a dallamos hangzású Cwm Twypsn nevet viseli. A készítő dús, zöld növényzetet épített a pályája mellé, szép textúrákat használt és a hidak környékére mozgó járműveket is rakott.
Svájc francia nyelvű része ihlette Julien Legrand közel ötven kilométer hosszú, Les Taux – St-Julien nevű pályáját, amelynek a második kiadása jelent meg februárban. A pálya egyik igen mutatós része La Chaux megállóhely, ahol egy középkori vár tövében helyezték el a peronokat.
Április: T5C5, GB Maps, bvesim.cz
SD. EJC. és a vele együtt dolgozó csapat áprilisban publikálta a T5C5 modelljét, jónéhány kocsit kiadtak a budafoki állományból. Számomra a nagyon szép ajtóanimáció teszi emlékezetessé ezeket a villamosokat. Kicsit később készült egy szép 3D vezetőállás is a Tátrákhoz, ezt külön lehet letölteni.
Ebben az időben jelent meg a GB Maps nevű szoftver, ami a Google Maps segítségével könnyíti meg a valós pályák építését. Ez a program még fejlesztés alatt áll, de mindenesetre érdemes lesz rajta tartani a szemünket, illetve kipróbálni az új verziókat.
Vince Black áprilisban jelentette be, hogy némi kihagyás után újra él a cseh BVE oldal, bár más címen lesz megtalálható. Mivel ez az oldal rengeteg hasznos információt nyújt, öröm volt látni, hogy visszatért.
Május: GWR 81xx gőzmozdony, T5C5K
Május, no és persze Chris Lees termése a GWR 81xx gőzmozdony. Ez a nagyszerű, részletgazdag lokomotív animált füsttel, gőzzel, kerekekkel és hajtórudakkal rendelkezik, élmény vezetni. Chris aztán leírta, hogy hogyan animálta a hajtórudat, belinkelem, mert ez még hasznos lehet mondjuk a 424-eshez is.
A T5C5 villamosok után SD. EJC. kiadta a T5C5K változatot is, ezzel együtt frissültek a T5C5-ösök is.
Nyár: BVE 5.4
Különlegesség, hogy Bzmot332 MXA modellje megjelent OMSI-hoz is, ez is mutatja, hogy nagyon jó minőségű a vonat.
A nyár során írtam egy útmutatót az OpenBVE-ben levő viszonylag új parancsok kreatív használatáról, illetve az ebből adódó activity készítésről, majd ehhez kapcsolódóan kiadtam a Sólyomvár pálya ilyen módon átalakított változatát.
Nyáron adta ki Mackoy a BVE 5.4-et, illetve a hozzá kapcsolódó Data Converter 0.11 programot is. Ezeknek nem volt túl komoly visszhangja, angol nyelvű leírások híján senki nem jutott tovább a BVE 5-tel a tervezgetésnél és az összehasonlítgatásnál. Japánban más a helyzet, így azért időnként érdemes böngészni a japán BVE wikin új BVE 5 pályák miatt, készült néhány szép munka az évek során.
Ősz: OpenBVE 1.4.3, retró villamosok áradata
Októberben hosszú kihagyás után új OpenBVE verziót adott ki Odakyufan. Ez egy igen fontos momentum, írtunk is róla annak idején bővebben. Újítást tulajdonképpen nem igazán hozott ez a változat, inkább életjelnek tekinthető.
A bvemetro csapat kiadott egy módosított változatot OpenBVE-ből, amit a metrós közlekedéshez igazítottak. Az ő kiadásukban a kijárati jelző az állomásra érkezés után szabadra vált, nem várja meg a menetrend szerinti indulási időt. Emellett a kompresszor szimulálásához szükséges új parancsokat építettek a programba. KFMboy elmondta, hogy minden hivatalos OpenBVE verzióból el kívánják készíteni a sajátjukat, ez azt gondolom, színt visz a BVE világába.
Odakyufan az 1.4.3-as OpenBVE-vel egyidőben jelentette meg a Chasinai Railway pályahálózat 5.9-es verzióját, ebben visszatért a Misaki vonal a csomagba, aminek az a különlegessége, hogy nincsenek pályamenti jelzők, hanem a vezetőálláson láthatóak a jelzésképek a japán ATC rendszer segítségével. Ezen túl megszépültek a vonatok külső nézetei és a sínrendszer normál nyomtávúról 1067 mm-es nyomtávúra változott.
Aztán megindult a kiváló retró villamosok özöne: először a 436-ost adta ki gcs7e7, aztán ugyanő a 2624-est.
Itt nem állt meg az áradat, gcs7e7 munkája ihletet adott Bzmot332-nek is, aki rövidesen kiadta az 1000-es és az 1900-as villamosokat.
IST a gyönyörű villamosokat látva mondta: „Elnézve ezeket a képeket azért mindig elmosolyodom azon, hogy hol kezdtük el a BVE-t és hova jutottatok el mára. :-)”.
Novemberben készített gcs7e7 egy fákat, növényzetet tartalmazó objektumcsomagot, amiben az objektumok évszakokhoz igazított változatai is megtalálhatóak, remélem, a közeljövőben viszontlátjuk ezeket pályákban is.
Készült egy pályaépítők számára hasznos segédprogram Tomasz műhelyében, a sokoldalú BVEPreproc. A készítő honlapján részletes leírások találhatóak a program működéséről.
Ősszel leállt eezypeazy weboldala, ez azért nagy kár, mert jónéhány szép angol pálya, vonat és egy komplett objektumgyűjtemény vált elérhetetlenné. Azóta eezy weblapját csak az időgépen keresztül olvasgathatjuk.
Vannak folyamatosan zajló projektek is, ilyenek BDat5937 építkezései, a KMO-s rendezvényeken is megtalálható a BVE, és persze SD magazinjában is megjelennek BVE-s cikkek.
Zárásként
Nos, végére értünk a BVE világ 2013-as eseményeinek. Ha úgy nézzük, nem is olyan kevés történt az elmúlt évben, és akkor még nem beszéltünk a folyamatban levő munkákról, például a tibi-train által épített 29-30-as vonalról, Tomasz bihari nagyvasúti vonaláról, kimo villamosprojektjéről, de nem kevésbé érdekes CSUPA-CS kisföldalatti fejlesztése sem. A járművek közül várjuk Bzmot332 V43-as és Bzmot modelljének az elkészülését. KFMboy metró pluginja, tibi-train 8-as villamosa, HLJ Ftrain felújítása, Rudolf Daumann HÉV pályája vagy a ricko96 keze alatt készülő 20-as vonal is azt sugallja, érdemes lesz a jövőben is olvasgatni a fórumokat.
Boldog új évet!