Talán azzal kezdhetném a 2014-es évre visszatekintő cikkemet, hogy ez egy sokrétű év volt. Korábban leginkább új pályákról, vonatokról és az OpenBVE újdonságairól szerettünk beszélni, de ez az év kicsit más volt. Sokkal többet volt szó a pályaépítést segítő programokról és szerencsére nem csak tervezgetés lett belőle: idén jónéhány segédprogram készült, illetve több van még készülőben. Sőt, 2014-ben jelent meg a BVE-t mobiltelefonokon és táblagépeken elérhetővé tevő új szimulátor, a Hmmsim. Ha ez nem lenne elég, szintén idén teljesült az a régi kívánságunk, hogy RailDriverrel is vezethessünk OpenBVE-ben. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne jelent volna meg új pálya és vonat, 2014-ben is jónéhány színvonalas alkotással lettünk gazdagabbak.
Változás történt a kommunikációs csatornák használatában is: ahogy az élet minden területén, a BVE-ben is teret nyert a Facebook, a Cserháti Gábor által létrehozott [OpenBve] – Hungarian Centrum csoport közel 270 tagot számlál. Ez előnyös, hiszen a fiatalokat sokkal könnyebben eléri, mint a fórumok, nekik ez a természetes környezet az interneten. Ez a csoport kezd nemzetközivé válni, egyre több külföldi tagja van. A BVE Metró csapat is használja a Facebook adta lehetőségeket, az OpenBVE-ből készült forkolt BveMetroSim szimulátoruk fejlesztését itt követhetik az érdeklődők. A fejlesztők, programozók ettől függetlenül továbbra is használják a fórumokat, elsősorban a BVE Train-t.
A honlap tetején láttátok azt a három gombot, ugye? Ezekkel szerettük volna az újonnan érkezőket tájékoztatni kedvenc szimulátoraink mibenlétéről. Idén folyamatosan problémát okozott, hogy Odakyufan weboldala az idő 70%-ában elérhetetlen és az új érdeklődők nem tudják letölteni az OpenBVE-t. Emiatt aztán létrehoztunk egy elérhetőséget mi is a programnak, méghozzá egy OneDrive mappában a http://1drv.ms/1FMvePX címen. Ezt a mappát a fenti OpenBVE gombra kattintva elérhetik az érdeklődők, így remélhetőleg mindenki számára elérhető a program.
Idén is voltak vasútszimulátoros találkozók a Kispesti Munkásotthon Művelődési Házban, ezeken a BVE-s világ is képviseltette magát. Azoknak, akik az óceán túlpartján élnek a New Yorki Közlekedési Múzeum nyújthatott hasonló élményt, ahol július és augusztus szombatjain két-két órára beindult az OpenBVE-s gépezet és játszhatott bármelyik látogató szakértők segítségével – akárcsak Budapesten.
És most lássuk hónapról hónapra 2014 legérdekesebb eseményeit!
Január: új Network West Midlands változat
Január elején meglepetésként érkezett az OpenBVE zászlóshajójának tekintett Network West Midlands pályarendszer frissítése. Gyönyörű útvanalakon vezethetünk!
Február: Alstom frissítés, The Plymouth Route, RailDriver támogatás
Februárban frissült az Alstom flotta SD virtuális üzemében, Chris Lees pedig új változatot adott ki a Plymouth Route nevű pályájából. Chris áprilisban és az év végén ismét új verziót adott ki, folyamatosan fejleszti a pályát.
Az év egyik legnagyobb dobása jb69 munkájához köthető: sokáig csak vágytunk arra, hogy a RailDrivert végre BVE-ben is használhassuk, ne csak a fizetős szimulátorokkal. Ez februárban megvalósult, a RailDriver támogatás letölthető jb69 weboldaláról.
Március: Szklarska Poręba – Harrachov
Pályákat tekintve Közép-Európa legnagyobb dobása 2014-ben kétségkívül a Szklarska Poręba – Harrachov pálya, ami Lengyelországot és Csehországot köti össze 16 km hosszan. A vonal mentén szép növényzetet találunk és az alapértelmezett motorvonat is említést érdemel. Ez a pálya Rave műhelyében készült, az ő oldaláról tölthető le. Különösen érdekessé teszi ezt a vonalat az, hogy nem fiktív, hanem valós vasútvonalat mutat be.
Április: Ev/A metró frissítés
Áprilisban frissítette SD az Ev/A flottát. Valósághűbbé váltak a szerelvények, működik a fényszórójuk, javultak a hangok.
Május: Midland Suburban Line
Egy szép pálya jelent meg mobile1 gondozásában májusban, a Midland Suburban Line. Brit tájon vezethetünk benne, szép táj és szép állomások teszik mindezt élménnyé.
Június: Cwm Twypsin 2014
Graymac kiadta a Cwm Twypsin pálya meghosszabbított kiadását. Ez az egyetlen walesi pálya a BVE világában. Az új szakasz igazán szép, érdemes kipróbálni.
Július: új Szili, állomásnév-tábla készítő program, új OpenBVE, R38-as metró, BVE 5.5
Ha pályák tekintetében a Szklarska Poręba – Harrachov Közép-Európa legnagyobb dobása 2014-ben, akkor a járműveket tekintve kétségtelenül az új Szili az. Bzmot332 építette a védjegyéhez igazodva kiemelkedően magas minőségben. Gyönyörű részletek jellemzik a mozdony külsejét, aprólékosan kidolgozott lámpák, forgóváz, ütközők. Természetesen animált, valósághű és 3D-s a vezetőállás is.
A SimWorld Magazin a Szili megjelenése után interjút készített Bzmot332-vel, ezt a Facebookon olvashatjátok.
A mozdony ráadásul nem önmagában érkezett, hanem három Bhv kocsival, amik szintén vadonatújak és a mozdonyhoz hasonlóan élethűek.
Zajlott 2014-ben Európában egy csúf BVE-s szerzői jogi háború nem kevés gyűlölködéssel, amiből mi, magyarok szerencsére teljesen kimaradtunk. Ennek során egy brit fejlesztő minden általa készített munka felhasználására adott engedélyét visszavonta. Ez érintett különböző programokat is, amelyeket mi magyarok nem használunk, de a britek igen. Az egyik ilyen egy állomásnév-tábla tervező volt. A háború végén Chris Lees fogta magát és egyszerűen készített egy új programot erre a célra.
Persze lehet saját textúrát is használni a programhoz, tehát végülis használható lehet Magyarországon is.
Júliusban jelent meg egy új OpenBVE változat, de nem Odakyufantól, hanem CT1660-tól, egy amerikai programozótól. Ennek az a lényege, hogy engedi a 2GB feletti RAM használatát, ellentétben a hivatalos verzióval. Ez lényeges dolog, de mégsem adtunk hírt a megjelenéséről, aminek az az oka, hogy a pluginokkal gond van ebben a verzióban. Ezt jeleztem a készítőnek, de nem történt semmi, így viszont, hogy már induláskor hibajavítani kell nem ért meg egy hírt ez a programváltozat.
New Yorkban júliusra készült el az R38 szerelvény, amiből felújított és felújítás előtti változatot is kipróbálhatunk a metropolisz metróvonalain.
OpenBVE-ben egyelőre ritkaság a 3D-s ember, de az R38-as vezetője ilyen:
Mackoy kiadta a BVE 5.5-öt, aminek a magyarítását hamarosan elkészítettem és letölthető a BVE Klubról. A BVE 5.5 már nem használható Windows XP-n, Vista a minimum operációs rendszer. Kis lépésekekben fejlődik a program, de európai, illetve Japánon kívüli pályák, vonatok továbbra sincsenek hozzá. Viszont a következő képek azért nem néznek ki rosszul.
Augusztus: Hmmsim, OBJ-B3D konvertáló, Object Validator, új objektumkészítés leírás
Gyakran szóba került, hogy milyen jó lenne BVE-zni okostelefonon és táblagépen is, ezt a vágyat teljesítette be az augusztusban megjelent Hmmsim program, amivel Androidon és iOS-en lehet BVE pályákkal játszani. Ez a program úgy tűnik, fizetőssé válik, illetve lesz ingyenes kiadása, de abba az új funkciók nem kerülnek bele, reklámok viszont igen. Nem lesz örömteli, ha a továbbfejlesztés ebbe az irányba megy, de látva a felhagyott projekteket talán a jövedelem arra ösztönzi majd a programozót, hogy folyamatosan fejlessze a játékot. Aki áldoz rá pénzt, az valószínűleg működő menetrendet és külső nézetet kap majd. Készült egy útmutató arról, hogy a BVE2-re és a BVE4-re írt pályákat hogyan lehet Hmmsim-ben használni, ez elérhető az Útmutatók oldalról. OpenBVE-re írt pályákkal egyelőre nem lehet Hmmsimben játszani.
Néhány héten belül hat klasszikus pályát adtunk ki Hmmsimhez. Ehhez kapcsolódik a budapesti 2-es villamos és a Sellye-Pécs pálya hibajavítása, amelyeket egyúttal OpenBVE-re is kiadtunk végre.
Augusztusra készült el az elsőként megjelent magyar eredetű segédprogram: az OBJ-B3D konvertáló. Ezzel a 3D-s modellezőprogramokban készült OBJ modelleket lehet az OpenBVE-ben használható B3D formátumúra alakítani.
Bár új OpenBVE változatot nem, új segédprogramot adott ki idén Odakyufan, méghozzá az Object Validatort. Ez a program az objektumok ellenőrzésére szolgál, észreveszi az összekötési hibákat, a vélhetően hibás számokat, azt, ha túl sok argumentumot adtunk meg, stb. Kiadás előtt érdemes végigfuttatni a pályánk, vonatunk objektumait ezen az ellenőrzőprogramon.
Elkészült Krisz objektumkészítési leírásának második kiadása: az évek előrehaladtával már más segédprogramokat használunk és vannak új lehetőségek is, így ez a leírás is megérett az átdolgozásra.
Szeptember: Class 66
Stephen Thomas szeptemberben adta ki az új külső nézettel felszerelt Class 66-os mozdonyt. A gép nagyon szép, kellően nagy felbontásúak a textúrák és szépen kidolgozott részletek jellemzik.
Október: még egy brit gőzös
Chris Lees igen aktív volt ebben az évben, ezt jelzi például az általa épített második brit gőzös. Hasonlóan az elsőhöz ez is részletesen kidolgozott jármű, füsttel és szép műszerekkel a konyhán. A szerkocsi is igen részletes, dicséretet érdemlő jármű önmagában is. A mozdonyt vezethetjük könnyű módban, de készült hozzá egy fejlett vezetési mód is, amiben figyelni kell a gőznyomást és a vízszintet is, ezekről egy ablakban jelennek meg az adatok. Részletes információ minderről Chris weboldalán található.
November: ForestBuilder, BveMetroSim
Novemberben adtuk ki a következő magyar gyártású segédprogramot, a ForestBuildert. Ez a program a pályaépítésben segít, erdőt, parkolót, falvakat lehet vele építeni. A programot 3Ducker és a ManagedCode duó írta, jómagam teszteltem, a dokumentációját pedig Tibitrain írta meg. Pozitív visszajelzések érkeztek hozzá szerte a világból!
A BVE Metró csapat november 20-án adta ki az OpenBVE-ből készült BveMetroSim nevű programjuk új változatát. Ez sokkal inkább a metróüzemre van szabva, mint maga az OpenBVE, számos olyan módosítás történt az eredeti programon, ami élethűbbé teszi a metrópályákkal való játékot. Ilyen például, hogy a kijárati jelző akkor vált szabadra, ha a vonat utolsó tengelye meghaladta a bejárati jelzőt, vagyis az OpenBVE-vel ellentétben a kijárati jelző nem várja meg, hogy a vonat megálljon, de szimulálható a töltővezetéki és a fékvezetéki levegőszökés is.
December: 81-71M, Central Line, Cylinder Generator, TrackGen, M7
Már hónapok óta láthattuk a képernyőképeket kcsv1352 felújított prágai metrószerelvényéről, ami karácsony után egy nappal jelent végül meg. Ez a szerelvény is orosz eredetű, de Prágában a Skodával felújíttatták őket. A metrót kcsv1352 a budapesti 3-as metróvonalra tervezte, ezt jelzi például az is, hogy működik a kijelző a kocsikon és ki is jelzi a soron következő állomást. Ezt a funkciót ebben a szerelvényben látjuk először.
Sokak figyelmét felkeltette a London Central Line decemberben megjelent új kiadása, ugyanis gyönyörű pályáról van szó. Ad1992 rendkívüli minőségben építette meg a vonalat. Eleinte volt némi gond a tárhelyével, aztán a Brno BVE oldalon talált helyet magának a pálya. Ha még nem töltötted le, itt az ideje!
Chris Lees decemberben is kiadott egy segédprogramot, a Cylinder Generatort. Ezzel a pálya- és objektumépítők munkáját könnyíti meg, ugyanis ezzel a programmal bármilyen henger alakú objektum elkészíthető, lehet kívülről és/vagy belülről láthatóvá tenni a készülő hengert, lehet tenni tetőt a végeire de ezeket el is lehet hagyni. Textúrázni is lehet a hengereket és be lehet állítani, hogy hány poligonból álljanak.
És megint csak a segédprogramok, és megint csak Chris Lees: Chris átvette Nils Busch-tól a TrackGen nevű sín- és váltókészítő program fejlesztését, miután Nils egy idő után után leállt a fejlesztéssel. Chris tökéletesítette a program működését és bővítette is: a síneken és váltókon kívül most már peront és hidat is lehet vele építeni.
Hogy is kerül egy BVE-s cikk alcímébe az M7? Hát, ez nem autópálya, hanem egy amerikai metrószerelvény, becsületes nevén a Long Island Rail Road & Metro-North Railroad Bombardier M7. Karácsony napján jelent meg többféle összeállításban, kidolgozott belső térrel és külsővel, illetve 3D vezetőállással. Készítői: Fan Railer és Manuel Mejias.
Eközben Brazíliában sem tétlenkedtek a fejlesztők: szintén karácsony napján adták ki Recife város egyik metróvonalát és a hozzá tartozó CAF szerelvényt.
Ezzel végére értünk a 2014-es események összegzésének. Most csak a már elkészült munkákról írtunk, de tudni kell, hogy sok fejlesztő dolgozik különböző pályákon, vonatokon, programokon, a fórumokra felnézve ezekről lehet képeket látni.
Boldog új évet kívánunk!