This article looks at how openBVE and BVE developed in 2011. We don’t plan to translate it into English, but you can try a translation engine.
Végére értünk a kétezertizenegyedik évnek és ilyenkor érdemes végiggondolni, mi is történt az elmúlt tizenkét hónapban a BVE és openBVE világában. Szerencsére van miről írni, az év bővelkedett az eseményekben. Ebben a cikkben az openBVE és a BVE fejlődését szeretném áttekinteni.
Az openBVE tizenhárom hónapja
Hogy miért tizenhárom? Nos, még 2010. december 19-én jelent meg az 1.2.10-es programváltozat, ami magával hozta a .NET alapú pluginok készítésének lehetőségét. Korábban ha nem Windowson játszott az ember (mint például én), akkor bizony nem működtek a vonatokhoz készült korábbi beépülők. Hamarosan Anthony Bowden és Odakyufan nekiláttak a .NET alapú pluginok készítésének és az április harmadikán megjelent 1.2.12-es programváltozat már Odakyufan nagyszerű OpenBveAts pluginját tartalmazta, és innentől kezdve ezt használták az egyéb plugint nem tartalmazó vonatok. Az OpenBveAts visszahozott néhány olyan funkciót, amelyet a BVE hajdan tartalmazott, de az openBVE korábbi időszakában nem volt elérhető. Ilyen például az, hogy a biztonsági rendszer a játék indulásakor automatikusan bekapcsol. Éppen ezért adjuk meg minimum követelményként minden BVE Klubon megjelenő vonathoz az openBVE 1.2.12-es változatát – enélkül például használhatatlan lenne a Sólyomvár vagy a Királyliget pályába épített pontszerű vonatbefolyásolás.
Májusban új webcímre költözött az openBVE, elindult a trainsimframework.org. Michelle nagyon jól indokolta ezt: az openBVE túlhaladott a többplatformos BVE-kompatibilis szimulátor szerepén, és e kiváló alapokon már egy új fejlődési irányban halad tovább. Kilátásba helyezte a program nevének változását is, ami még nem történt meg, de még nem is jött el az ideje.
A stabil openBVE változat számtalan hibajavítással és finomítással haladt tovább az 1.2.14-es verzióig, de az év második felében a hangsúly már érezhetően az 1.3-as fejlesztői ágon volt. Ez eleinte sok belső, szerkezeti változást jelentett, ami a felhasználóknak nem nyújtott új élményt, viszont megalapozott sok mindent. Aztán az 1.3.2-es széria meghozta a felhasználók számára is érzékelhető újdonságot: a tartalomkezelőt. Michelle a korábbi pálya- és vonattelepítési modellt érthető módon problémásnak látta: a kiegészítőket tartalmazó weboldalak keresgélése, változatos nyelvű oldalakról a pályák, vonatok letöltése, azután pedig a letöltött archívumok kicsomagolása nem nagy élmény. Mennyivel egyszerűbb elindítani az openBVE-t, rákattintani a Kiegészítők letöltése lapra és egy kattintással telepíteni egy pályát vagy vonatot. Egy későbbi programváltozatban fordíthatóvá váltak a tartalomkezelőben található szövegek, és pár napja már itt is magyar nyelven szól hozzánk az openBVE.
A fejlesztés túlment ezen a szinten is: lehetőség nyílt könyvtárak és megosztott könyvtárak készítésére is. Mire is jók ezek? Tegyük fel, hogy szeretnék két nagyvasúti vonatot feltenni a tartalomkezelőbe. Mindegyikben szerepeltetni akarom az AB sorozatú 1. és 2. osztályú kocsit. Eddig az AB kocsit mindkét vonatba, illetve mindkét csomagba bele kellett helyeznem. A könyvtárakkal megoldható, hogy erre ne legyen szükség. Eszerint fogom az AB kocsit és feltöltöm a tartalomkezelőbe önálló csomagként. Ha ez megvan, elég lesz ezt a könyvtárat belinkelni a vonataim készítése közben, tetszőleges számú vonatba építhetem be az AB kocsit. Mindez csökkenti a letöltendő csomagok méretét és rugalmasabbá teszi a fejlesztők munkáját. A megosztott könyvtárak pedig bárki számára használhatóak, és azzal az ígérettel készülnek, hogy mindig elérhetőek lesznek és a bennük levő fájlok neve nem változik. Erre kiváló példa a vonat szkriptek rendszere, amiről pár nappal ezelőtt már írtam. Odakyufan nem küldte el a szkriptnyelvet Michelle-nek, egyszerűen csak feltette a tartalomkezelőbe megosztott könyvtárként, és ha valaki használni szeretné a vonat szkripteket, csak annyit kell tennie, hogy a vonatában függőségként megadja a szkriptnyelv csomagját. Mindezek alapján talán nem tévedek, ha azt állítom: a tartalomkezelő egyértelműen a legnagyobb dobás az évben az openBVE háza táján.
Michelle azt írta, hogy a stabil openBVE 1.4 várhatóan januárban jelenik meg. Innentől a kiegészítők tartalomkezelőből történő telepítése válik majd az alapértelmezetté.
BVE 5
2007-ben a BVE-s világ azon ügyeskedett, hogy miként lehetne futtatni a BVE4-et Windows Vistán. Akkor már két éve nem jelent meg új programverzió, és az első VVT-n már beszédtéma volt, hogy hogyan tovább. Az openBVE ekkor még sehol sem volt, az viszont egyértelműnek tűnt, hogy a világ előbb-utóbb túllép a Windows XP-n. Mackoy nem válaszolt a megkeresésekre, és többen már azt feszegették, hogy esetleg elfordult a programtól. 2008-ban beindult az openBVE projekt és a BVE-s világ már nem próbálkozott többé a BVE4 és az újabb Windows változatok együttműködésének kicsikarásával. 2008-ban viszont Mackoy is lépett, amit Magyarországon a BVE Plusz Team blog harangozott be. Az akkorra már (legalábbis látszólagos) három éves tétlenség után Mackoy először csak annyit jelentetett meg, hogy programjai nem kompatibilisek a Windows Vistával, majd nem sokkal később – talán az openBVE látványos sikereinek hatására is – bejelentette, hogy elkezdi a BVE5 fejlesztését. Erről honlapunkon akkor a megszokott kék helyett piros betűs címmel írtunk…
Mackoy azonban – személyes véleményem szerint – hibákat követett el. Egyrészt továbbra sem kommunikált a közösséggel, nem vette figyelembe annak igényeit, másrészt teljesen új alapokra helyezte a BVE5 fejlesztését. Vadonatúj pályaszerkezet, teljesen más parancsokkal. Miközben a mögötte álló sok-sok fejlesztő kiválóan ismerte és az új fejlesztőknek is tanította a BVE2-ben és a BVE4-ben használt rendszert. Ez taktikai hiba volt, aminek egyértelmű következménye lett, hogy a világ a kiválóan dokumentált és együttműködő fejlesztővel rendelkező openBVE mellé állt. Tavaly szeptemberben már csak egy kis hír lett a sok közül, hogy megjelent a – négy évvel korábban még megváltóként várt – BVE 5. Én még saját képernyőképet se tudtam mutatni a hírben, a program egyszerűen el se indult a gépemen.
Összegzés
Ami a BVE 5-öt illeti, sajnos nem várok sokat. Az openBVE projekt terveit érdemes megnézni, sokunk által várt funkciók szerepelnek bennük. Reméljük, hogy a fejlesztés jó ütemben halad tovább. Az eddigi munkával igencsak elégedettek lehetünk.